Być może dopiero startujesz albo już zacząłeś budowanie swojej marki, i zastanawiasz się: czy warto budować markę osobistą? I jeśli już, to od czego zacząć? Na te pytania odpowiadam w tym wpisie.
Decydując się na prowadzenie albo rozwijanie marki osobistej, musisz wiedzieć, że marka osobista to Ty. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy jesteś pracownikiem korporacji, freelancerem, właścicielem biznesu czy mamą – personal branding budujesz od zawsze. Jeśli myślisz o monetyzacji swojej pasji, pomysłu lub sposobu na pomaganie innym – sprawdź te 5 kroków, które pomogą Ci rozwinąć swój biznes online.

Od czego zacząć budowanie marki osobistej w social mediach?

1. Przygotuj się

Kluczem do skutecznego budowania marki jest samoświadomość – nie musisz być we wszystkim najlepszy, ale warto, byś poznał swój sposób działania: niektórzy świetnie sobie radzą np. z tworzeniem wizji i planowaniem, inni doskonale czują się w tworzeniu koncepcji i pomysłów, jeszcze inni – skrupulatnie potrafią je realizować i wdrażać. Masz wrażenie, że musisz być specjalistą we wszystkim? Nic bardziej mylnego!
Ważne, żebyś wiedział, w jaki sposób podejmujesz działania. Jeżeli jeszcze nie określiłeś swojego stylu działania, na początek polecam Ci sprawdzić go np. z pomocą badania FRIS – polskiego narzędzia określającego twój indywidualny styl myślenia i działania, które pomoże Ci lepiej zrozumieć siebie, odszukać swoje indywidualne „moce” i sprawdzić, w jakich obszarach radzisz sobie najlepiej: zarówno przez sposób myślenia, jak i działania. Test FRIS pozwoli Ci też budować autentyczny i spójny przekaz w social mediach, zgodny z Twoją osobowością i wartościami, np. wskaże, czy twoje talenty są bardziej skupione na wizji i pomysłach, czy dobrze się czujesz także we wdrażaniu i „odhaczaniu” listy rzeczy do zrobienia w ciągu dnia. Badanie pomoże też określić obszary, którym warto poświęcić więcej uwagi albo oddelegować – np. inicjowanie współprac, pilnowanie priorytetów czy zadań, które sobie wyznaczyłeś do realizacji w danym czasie. Co więcej – twój styl myślenia i działania to nie jest coś, co przyda Ci się wyłącznie do budowania marki! To badanie, które wskaże Ci po prostu sposób, w jaki funkcjonujesz na co dzień – w pracy, w domu, w relacjach. Innym sposobem na poznanie sposobu, w jaki funkcjonujesz, jest wykonanie analizy SWOT – zajmie Ci to trochę czasu, ale w ten sposób będzie Ci łatwiej wyznaczać kierunki działań i sposoby ich realizacji.

2. Określ swoją niszę i wyróżnik swojej marki

Bez określenia, do jakiej konkretnie grupy chcesz kierować swój komunikat, Twoja marka będzie wyglądała tak, jakby kandydat na dane stanowisko pracy w liście motywacyjnym napisał: „jestem przeciętny we wszystkim i podejmę się pracy w jakiejkolwiek firmie”. Teraz widzisz, jak ważnym elementem twojej strategii marketingowo-biznesowej w social mediach jest określenie grupy docelowej
W określaniu swojej niszy weź pod uwagę grupę odbiorców, którzy potencjalnie są Twoimi klientami, których oczekiwania, nadzieje lub potrzeby spełnia Twój produkt lub usługa. W czym może ich wyręczyć, w czym pomóc, odciążyć lub wyróżnić? I jakie będą mieli z tego korzyści, jeśli wybiorą produkt właśnie od Ciebie? 
Jeśli sumiennie scharakteryzujesz swoją grupę docelową, i to do niej będziesz kierować swoją ofertę, to szansa, że kupią właśnie od Ciebie będzie największa, a to, że zainteresują się twoim produktem, jest niemal pewne – tak właśnie działa wybór grupy docelowej. To bardzo ważny element budowania strategii marki – zobacz, jeśli np. sprzedajesz suplementy i wybierzesz grupę osób, które prowadzą zdrowy tryb życia, wśród Twojej konkurencji znajdą się firmy oferujące m.in. catering dietetyczny, sprzęt fitness, zajęcia sportowe i odzież sportową; jeśli natomiast zdecydujesz się zawęzić swoją niszę do osób, które prowadzą zdrowy tryb życia i korzystają z suplementów, zbliżysz się do swoich odbiorców znacznie szybciej.

3. Pokaż się!

Czy wiesz, że nie pokazując swojej marki w social mediach, odkładasz w czasie moment, gdy Twój klient się o Tobie dowie? Nie jest tajemnicą, że ludzie chcą kupować od kogoś, kogo kojarzą, a blisko połowa użytkowników internetu, zanim skorzysta z czyjejś usługi albo kupi jakiś produkt, szuka informacji o firmie/osobie właśnie w social mediach!
W social mediach liczy się autentyczność – na początek (ale niekoniecznie!) możesz opowiedzieć swoją historię: jak doszło do tego, że jesteś tu, gdzie jesteś, jak zaczynałeś i jakie trudności napotkałeś. Jeżeli już dysponujesz rekomendacjami, koniecznie dodaj je na swoim profilu! To zwiększy Twoją wiarygodność i sprawi, że odbiorcy rzeczywiście będą Cię widzieli jako eksperta. 
Daj się więc poznać jako ekspert w swojej dziedzinie. Dziel się wartościami, wiedzą i wszystkim, czego szukają osoby z Twojej branży – w ten sposób zwiększysz swoją widoczność i rozpoznawalność jako autorytet w danej dziedzinie. Działania na profilu to jedna z metod. Idź więc po więcej! Rozmawiaj z innymi influencerami z Twojej branży na temat współpracy, wspólnych projektów czy gościnnych wystąpień – to zawsze świetny sposób na zwiększenie zasięgów.

4. Zbuduj ministrategię biznesowo-marketingową

Postaw na cele! Podobnie jak z wyborem niszy, sformułuj cele dla swojego konta w mediach społecznościowych: potrzebujesz zbudować społeczność, zwiększyć zaangażowanie, czy zależy Ci na zyskaniu rozpoznawalności? Na każdym etapie budowania marki osobistej cel będzie inny, bo: nie sprzedasz, nie będąc rozpoznawalnym, i nie będziesz rozpoznawalny, nie mając wokół konta zbudowanej społeczności
W budowaniu strategii marketingowej do social mediów liczy się kilka kluczowych kwestii: technicznych i merytorycznych.
Technicznie ważne jest, abyś zadbał o estetykę i spójność profilu: pokaż się na zdjęciu profilowym wraz ze swoim produktem lub usługą, o ile to możliwe. Niech to zdjęcie będzie wyraźne. Nie pozwól też, aby opis w Twoim BIO był przypadkowy: jak w opisach stron internetowych, zadbaj, by opis działalności dotyczył twojej branży, np. rękodzieło/coaching/ fizjoterapeuta. Najlepiej, jeśli krótko streścisz, w czym możesz pomóc swojemu użytkownikowi. Jeżeli masz swoją stronę internetową, umieść link do niej. Zadbaj też o content w relacjach wyróżnionych, które będą prezentowały to, czym się zajmujesz: ofertę, opinie użytkowników, recenzje, sposób zamawiania produktu czy rodzaje usług, które oferujesz.
Co jeszcze decyduje o spójności? Kolory. Wybierz kolory, szablony i czcionki, którymi będziesz się posługiwał w tworzeniu treści. Tutaj pomocna może być np. Canva. Pamiętaj, że spójność w tej kwestii jest bardzo ważna – inaczej użytkownik, który wchodzi na twoje konto na Instagramie widzi chaos, i może stracić zaufanie do profilu.
I jeszcze jedno: systematyczność. Jeżeli będziesz tworzyć swoje posty czy relacje raz na jakiś czas, nie oczekuj, że twoje konto automatycznie wzrośnie. Tutaj potrzeba Twojego wkładu i dyscypliny w myśl zasady „samo się nie zrobi”. A z doświadczeń moich klientów wynika, że konto zaczyna rosnąć dopiero po jakimś czasie, że nie jest tak, że wzrosty są duże i systematyczne, stąd zaangażowanie w tworzenie wartościowych treści jest w strategii bardzo ważne.

5. Daj się poznać!

Pamiętaj, że Instagram to platforma społecznościowa, która opiera się na relacjach między ludźmi. Korzystaj z tego! Odpowiadaj na komentarze i wiadomości swoich użytkowników, udzielaj się w dyskusjach, które mogą mieć wpływ na wzrost rozpoznawalności Twojego konta i jednocześnie mogą pomóc twojej grupie docelowej. Zaobserwuj profile osób lub konta firm, które prowadzą działalność podobną do Twojej, albo w jakiś sposób mogą Ci pomóc w rozwijaniu Twego konta (np. należą do twojej grupy docelowej). Nie obawiaj się nawiązywać kontaktu lub proponować współprace – współpraca crossowa bardzo pomaga wznieść konto na wyższy poziom. Dlaczego?
ludzie szybciej kupują od osoby, którą znają, bo mają do niej zaufanie,
jeśli ktoś taki ma już zbudowaną społeczność i poleci Twój produkt, zyskasz nowych obserwujących,
poprzez aktywne współprace łatwiej będzie Ci się wyróżnić na tle konkurencji – twoja aktywność będzie dźwignią dla Twojego profilu,
razem łatwiej! Im więcej współprac, tym bardziej wzmacniasz swoją pozycję i rozpoznawalność bez potrzeby tworzenia nowych treści, nowych virali i odkrywania koła na nowo samodzielnie😊
Pomyśl o tym, jak i od kogo Ty kupujesz: czy rozważając wyjazd na wakacje, wolisz dostać z automatu kilka ofert bez wiedzy, gdzie położony jest hotel, czy w pokojach jest czysto, i czy możesz liczyć na smaczne jedzenie, czy może raczej dzwonisz do zaufanej Pani Ani z biura podróży, żeby mogła Ci doradzić, czy wybrałeś właściwie? 😊

6. Daj sobie czas

W social mediach coraz rzadziej widujesz produkty z opisami ich cech – teraz liczy się, jakie emocje wywoła dany produkt lub usługa, ale… nie tylko. Liczy się też to, KTO za nim stoi. Niezależnie od tego, czy jesteś freelancerem, czy osobą pracującą na etacie lub prowadzącą swój biznes, jedno jest pewne: ludzie chcą kupować od kogoś, kogo znają. A to nie stanie się automatycznie 😊
Jeśli już zacząłeś budować swoją markę w social mediach, musisz wiedzieć, że właśnie przyspieszasz decyzję klienta o zakupie właśnie u Ciebie. Dlaczego? Klient jest jak rekruter: zanim podejmie decyzję, sprawdzi Cię, w tym sprawdzi też Twoje konto na social mediach. To nie działa na zasadzie zrobienia kilku postów, puszczenia reklamy i czekania na klientów. Nawet jeśli zainwestujesz w płatne reklamy, i ludzie kupią Twój produkt, to czy na pewno chodzi Ci o jednorazową sprzedaż?
Jestem zdania, że po to budujemy markę, by być w świadomości naszych odbiorców pierwszym naturalnym wyborem. A to wymaga czasu. Cierpliwości zatem! 😊

Na koniec pamiętaj, że:

jeśli naprawdę działasz z pasją, to żadne perturbacje, wpływy otoczenia czy opinie Cię nie zniechęcą – dlatego za każdym razem, gdy opracowuję Wasze plany marki, podkreślam, że to nie jest projekt, który budujesz na rok czy dwa; to projekt długoterminowy. Pamiętaj, że SM to jedynie narzędzie, by pokazać to, co robisz, a nie tworzyć iluzję tego, kim jesteś😉 Nawet jeśli nie jesteś gotowy, by ruszyć z tym, co masz i co już wiesz, to uwierz mi, zawsze będzie ktoś, kto jest w dokładnie tym miejscu co Ty, ale próbuje, działa, i… wygrywa. Tym bardziej, że obecnie masz do dyspozycji narzędzia, które jak nigdy wcześniej wskazują, w których obszarach będziesz się czuł jak ryba w wodzie 😊

Pamiętaj: marka osobista to TY.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *